gelaskins-polska.pl

dla lepszych rozwiązań

Zasypiasz na zajęciach z fizyki? Koniecznie trzeba to zmienić!

Wśród osób narzekających na ogólnie złą kondycję polskich szkół znajdą się i tacy, którzy będą reprezentować pogląd, że lekcje fizyki są niewłaściwie prowadzone. Zarówno uczniowie gimnazjum, jak i licealiści wesprą to zdanie, ponieważ okazuje się, że ponad połowa uczniów przyznaje, że przedmiotu tego po prostu nie trawi. Czy można zrobić cokolwiek, aby fizyka stała się przedmiotem interesującym i choć trochę lubianym?

Plan przekaźników
Napisał: Simon Green
Na podstawie: http://www.flickr.com
Duża liczba współczesnych rodziców pamięta swoje lekcje fizyki (lub wspomina, iż nic z tych lekcji nie pamięta) i deklaruje, iż chce dla swoich dzieci większej ilości eksperymentów, namacalnego poznawania świata i interaktywnych pomocy naukowych zamiast wielostronicowych zadań domowych opierających się na liczenia prędkości auta przemieszczającego się z punktu A do miejscowości B.

Deklaracji tych warto posłuchać i spróbować wykorzystać fakt, że te propozycje są podane jak na dłoni. Fizyka, tak jak inne zajęcia przyrodnicze, stanowczo nie jest przedmiotem czysto teoretycznym, jakich możemy wykuć na pamięć z podręczników. (http://mselektronik.pl/przekazniki.html) Dobrze jest zacząć od doposażenia klas, w których odbywają się zajęcia. Czasem są to standardowe gabinety, w których naprawdę niczego nie brakuje, i w których dostępne są rozmaite przyrządy miernicze,przekaźniki elektroniczne, stoły gotowe do przeprowadzania przy nich doświadczeń - sklep MS Elektronik.

Czasami jednak lekcje fizyki odbywają się w klasach całkiem do tego się nie nadających lub takich, które równocześnie służą do nauczania innych przedmiotów. Ciężko wtedy zorganizować wszystko, co będzie używane do ciekawych, wypełnionych eksperymentami lub badaniami lekcji.

Kolejną kwestią jest rozwijanie wyobraźni. Opowiadanie dzieciom o tym, czym są fale dźwięku, rozmaite zjawiska z zakresu optyki lub przekaźniki elektroniczne jest niestety bardzo przestarzałe i ulotne i nie wzbudzi takiego zainteresowania, jak pokazanie rozmaitych zjawisk, podanie do pooglądania różnych urządzeń, możliwość samodzielnego obsługiwania przyrządów mierniczych albo optycznych. Dobrze jest pobudzać ciekawość, a rzeczy trudne i zagmatwane przełożyć na język prostszy, pełen metafor i przykładów z codziennego życia.

Wbrew powszechnemu przekonaniu z lat szkolnych młodzież jest w stanie wynieść naprawdę wiele, jednak powinna być ona podana w przystępnej, lekkiej formie i okraszona dobrą zabawą. Inaczej nauka nie przyniesie pożądanego rezultatu, a dzieci będą pochłaniać wiedzę wyłącznie w celu zaliczania sprawdzianów.

Opublikowany przez Administrator w dniu 2018-02-05 11:22:31
Tagi: rodzice, nauka, Optyka, fizyka